9.8 Zorgkaartnederland

Hennie Koelewijn

GZ-Psycholoog, Directeur Innovatie & Ontwikkeling

Worden medewerkers wel betrokken bij de organisatie? Een vaak genoemd standpunt in de gezondheidszorg is: “ontdek de behoefte van de cliënt, vul deze behoefte in en het werk gaat vanzelf.” Men spreekt over mooie arbeidsvoorwaarden, aandacht voor de mens en een prettige en collegiale werksfeer. Helaas besteden veel van deze organisaties te weinig aandacht aan wat de medewerkers zélf belangrijk vinden. PCC is ontstaan vanuit de behoefte aan betrokkenheid van medewerkers bij een organisatie.

Luisteren naar elkaar vormt de basis van een goede samenwerking. Medewerkers voelen zich prettig, worden gehoord en serieus genomen. Men werkt met respect voor elkaar. Een goede werksfeer begint bij jezelf, door met anderen om te gaan op een manier die je zelf ook prettig vindt.

Hoe groter de organisatie, hoe moeilijker het wordt om gehoor te geven aan ieders wensen. Het blijft echter van groot belang om ieders individuele wensen en behoeften te inventariseren. En van daaruit tot een groepsbelang te komen. Een goede hechte groep ontstaat door de concessies die het individu doet aan deze groep. De groep op zijn beurt luistert naar de leden van de groep. Niet alleen naar verhalen over succes en winst, maar ook naar de emotie en de motivatie van de collega’s.

Ik ben ervan overtuigd dat als PCC zich laat leiden door de wensen en ambities van haar medewerkers, iedereen wel iets van zichzelf terug vindt in PCC. Het succes van PCC kan dit alleen maar bevestigen. Een prettige en veilige, maar ook informele én georganiseerde werkomgeving kan alleen maar leiden tot succes. Dit hoeven niet altijd commerciële successen te zijn. Succesvol ben je ook als je gelukkig bent in je werk.

 

Hennie Koelewijn
Directeur Innovatie & Ontwikkeling

Terug naar het overzicht